Cara Collect Tiket Feri Ke Pulau Tioman Melalui Jeti Mersing Johor


Assalamualaikum w.b.t dan Selamat Sejahtera,

Apa khabar semua rakyat Malaysia? saya mendoakan agar semuanya sentiasa berada didalam kesihatan yang baik dan terhindar daripada wabak virus corona yang sedang melanda seluruh dunia, insyaAllah. Hari ini kita telah pun memasuki hari yang ke 27 #dudukrumah susulan arahan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Diharap kita terus bersabar #stayathome.

Mersing merupakan nama kepada daerah di timur laut negeri Johor. Daerah ini mempunyai keluasan 2836.6 km2     dan jumlah penduduk dari 80 hingga 90 ribu orang. Daerah ini terletak 128 km dari pusat bandar Johor Bahru.

Mersing juga sangat terkenal dengan keindahan pulau-pulau pelancongan yang berada di sekitar perairannya di Laut China Selatan dan pantai-pantai peranginan yang cantik. Mersing mempunyai lebih 7 buah pulau yang menjadi daya tarikan kepada pelancong dari dalam dan luar negara. Mersing juga mempunyai sebuah jeti di Bandar Mersing untuk membawa para pelancong dengan feri untuk ke Pulau Tioman dan ke semua pulau-pulau yang berada di Daerah Mersing.

Memandangkan kaunter tiket feri bukan lagi di satu kawasan atau dalam bangunan yang sama dengan terminal feri, saya terdetik untuk membuat tutorial cara nak collect tiket feri ke Pulau Tioman, agar dengan rakaman yang tidak seberapa ini dapat membantu para pelancong sewaktu tiba di terminal jeti nanti.

Dibawah adalah video cara untuk ambil tiket feri ke Pulau Tioman

1. Datang ke Mersing Habour Centre
2. Buat pembayaran cukai Taman Laut
3. Pergi ke jeti https://g.page/mersingjetty?share
4. Datang ke kaunter boarding, berikan tiket feri beberapa saat akan dikembalikan tiket feri dan menerima boarding pass
5. Tunggu panggilan warna boarding pass anda
6. Beratur
7. Naik feri
8. Selamat bercuti!

Jangan lupa like, share dan subcribe ya! :-)

   

Yang berkhidmat,
Wan Pulau Tioman
0192941683


Post a Comment

0 Comments